PL EN JA

Wbrew pozorom spożywanie wołowiny w Japonii ma długą tradycję, nawet mimo ogromnej popularności ryb i owoców morza w diecie Japończyków. W Japonii hoduje się bydło, w tym renomowanych i cenionych ras Wagyu. Własna produkcja nie pokrywa jednak popytu wewnętrznego, dlatego część mięsa jest sprowadzana. Rozwiązaniem deficytu wołowiny w Japonii jest import tego mięsa, w tym wymiana handlowa z Polską.

Od 1 lutego 2019 roku obowiązuje umowa gospodarczo-handlowa między Unią Europejską a Japonią (The Agreement between the European Union and Japan for an Economic Partnership – EPA). Eliminuje ona cła oraz inne przepisy ograniczające handel, w tym również dla dużej części towarów rolnych.  Umowa ta oznacza nowe możliwości dla współpracy polsko-japońskiej. Od 2018 roku sprzedaż polskiej wołowiny do Japonii stale rośnie (3346 ton o wartości ponad 14 mln euro w 2019 roku), co pokazuje ogromny potencjał wymiany handlowej pomiędzy Polską a Japonią. Tym samym polscy producenci z nadzieją patrzą w przyszłość, licząc na dalszy dynamiczny rozwój współpracy eksportowej. Potwierdzeniem gotowości polskich producentów wołowiny do stałej współpracy jest ciągłe podnoszenie kompetencji i rozszerzanie oferty produktowej, dostosowanej do oczekiwań najbardziej wymagających odbiorców z Japonii.

Program „Polska wołowina na japońskim stole” został zainicjowany przez Unię Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) – wiodącą organizację branżową, zrzeszającą ok. 130 podmiotów polskiego sektora mięsnego. UPEMI jest stowarzyszeniem reprezentującym producentów w kontaktach z instytucjami publicznymi, prowadzi w imieniu swoich członków działania promocyjne i marketingowe, mając również na względzie rozwijanie sieci sprzedaży i kontaktów międzynarodowych oraz podnoszenie wewnętrznych standardów produkcji i powszechne stosowanie dobrych praktyk produkcyjnych.

Kampania „Polska wołowina na japońskim stole”, podobnie jak poprzedni program prowadzony w latach 2018-2019, skierowana jest zarówno do polskich eksporterów poprzez szkolenia z zakresu oczekiwań partnerów z Japonii, jak również do japońskich importerów i dystrybutorów mięsa wołowego. W ramach dotychczasowej aktywności na rynku japońskim, w listopadzie 2018 roku UPEMI zorganizowało w Warszawie seminarium informacyjne z udziałem prelegenta z Japonii dla obecnych i potencjalnych eksporterów mięsa wołowego z Polski. Natomiast w lutym 2019 roku odbyła się  misja gospodarcza do Japonii w trakcie której, obok licznych spotkań B2B oraz wizytacji w sklepach, zorganizowano uroczystą kolację z udziałem japońskich oficjeli i przedstawicieli branży mięsnej. Wszystkie działania realizowane w ramach programu poprzedziło przygotowanie szczegółowej strategii komunikacji, a uzupełnieniem działań było przygotowanie materiałów informacyjnych adresowanych do grup docelowych projektu, czyli japońskich importerów oraz polskich producentów. W swojej codziennej działalności UPEMI koncentruje się na nawiązywaniu efektywnych kontaktów handlowych, stąd działania prowadzone w Japonii realizowane są w stałej współpracy z Ambasadą RP w Tokio oraz Zagranicznym Biurem Handlowym Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.