Za nami targi HKTDC Food Expo Pro w Hongkongu – jedno z największych wydarzeń branży spożywczej na świecie, które corocznie przyciąga tysiące odwiedzających i wystawców. Tegoroczna edycja zgromadziła ok. 1860 wystawców z 30 krajów oraz ponad 500 tys. odwiedzających z całego świata. Wśród nich nie zabrakło europejskich eksporterów wołowiny, którzy w ramach kampanii „Europejska wołowina na rynkach azjatyckich” promowali najwyższej jakości mięso pochodzące z UE.
Duże zainteresowanie europejską wołowiną na rynkach azjatyckich to wynik długofalowej strategii Unii Europejskiej, która stawia na promocję swoich produktów w Azji. Uczestnicy targów mogli dowiedzieć się więcej o zaletach europejskiej wołowiny. Porozmawiać z producentami o wysokich standardach hodowli w Europie, naturalnym karmieniu, wysokiej jakości mięsa, bezpieczeństwie żywności oraz zrównoważonej produkcji. Konsumenci azjatyccy coraz częściej doceniają takie wartości jak zrównoważony rozwój i etyczne metody produkcji, co daje europejskiemu mięsu dodatkową przewagę konkurencyjną.
Jednym z kluczowych elementów uczestnictwa w targach była promocja europejskiej wołowiny na rynkach azjatyckich oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych (B2B) pomiędzy przedstawicielami branży a lokalnymi importerami. Rozmowy te skupiały się zarówno na tematyce związanej z jakością, jak i certyfikacją produktów mięsnych, warunkami handlowymi, logistyce czy trendach rynkowych.
Stoisko UPEMI odwiedził Konsul Generalny RP w Hongkongu, pan Michał Kołodziejski. Dyskusja koncentrowała się na aspektach gospodarczych oraz biznesowych związanych ze wsparciem europejskiego eksportu do krajów azjatyckich.
Podczas wyjazdu przedstawiciele branży mięsnej skorzystali także z okazji i wizytowali lokalne sklepy by zapoznać się nie tylko z asortymentem mięsnym i jego dostępnością, ale także sposobami dystrybucji, ekspozycji czy pakowania takiego asortymentu.
Obecność przedstawicieli kampanii promującej europejską wołowinę na targach w Hongkongu wpisuje się w szerszą politykę handlową Unii Europejskiej, która dąży do poszerzania swoich rynków zbytu w Azji. UE aktywnie negocjuje umowy o wolnym handlu z krajami tego regionu. Przykładem mogą być udane umowy z Japonią i Koreą Południową, gdzie europejska wołowina korzysta z preferencyjnych stawek celnych i lepszych warunków eksportowych.
Targi HKTDC Food Expo 2024 były platformą do nawiązywania nowych relacji handlowych i budowania świadomości na temat europejskich produktów na rynkach azjatyckich. Dzięki temu europejscy producenci mięsa mają możliwość zwiększenia swojego udziału w dynamicznie rozwijającym się rynku azjatyckim, a ich oferta zyskuje na znaczeniu w kontekście rosnącego zainteresowania zdrową, bezpieczną i zrównoważoną żywnością.
Członkowie delegacji opuszczali Hongkong z przekonaniem, że to ciekawy i rozwijający się rynek, a rozmowy podczas spotkań z importerami wskazały im plan na najbliższe miesiące. Jesteśmy przekonani, że udział przedstawicieli kampanii w wydarzeniu przyczyni się do wzrostu eksportu wołowiny na rynek chiński.