To między innymi o możliwościach współpracy w zakresie importu europejskiej wołowiny dyskutowano podczas wizyty studyjnej importerów wołowiny z Japonii i Hongkongu w Polsce, która odbyła się w dniach 22-27.10.2023 r. W skład delegacji weszło aż siedmiu importerów wołowiny na rynki azjatyckie.
Pierwszego dnia wizyty uczestnicy wzięli udział w spotkaniu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Obecni byli również przedstawiciele Krajowego Ośrodka Rolnictwa oraz Głównego Inspektoratu Weterynarii. Podczas prezentacji ekspertów szczegółowo omówiono aktualne dane eksportowe oraz możliwości i procedury importu europejskiej wołowiny do Japonii i Hongkongu.

Podczas misji uczestnicy wizyty studyjnej odwiedzili trzy zakłady eksportujące wołowinę do Hongkongu i Japonii – Zakłady Przetwórstwa Mięsnego „Zaczyk” w Dębicy oraz Łabowej i Food Service sp. z o.o. w Rawie Mazowieckiej. Przedstawiciele firm oraz Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego (UPEMI) szczegółowo opisali i zaprezentowali zasady produkcji unijnej wołowiny. Rozmowy dotyczyły również między innymi rozwoju współpracy europejsko-azjatyckiej w zakresie importu i eksportu mięsa. Pozwoliły także na cenną wymianę doświadczeń oraz spostrzeżeń na temat branży w obu regionach. W trakcie misji odbyły się ponadto spotkania w sklepach detalicznych oferujących wołowinę w Warszawie, podczas których omawiano preferencje polskich konsumentów.

– Dzięki tego typu misji przyjazdowej możemy zaprezentować nasze standardy produkcji naprawdę dużym i znaczącym importerom z rynku Japonii i Hongkongu. Już teraz wołowina z Polski znajduje się na szóstym miejscu pod kątem wolumenu importu tego mięsa przez Japonię, a wiemy, że nasze zakłady mają jeszcze potencjał, aby ten eksport zwiększać. W Hongkongu natomiast spożycie mięsa należy do najwyższych na świecie i wynosi 202 kg na osobę – z czego konsumpcja wołowiny to aż 22 kg, podczas gdy w Unii Europejskiej średnia wynosi 14 kg. Dane te wyraźnie pokazują, że warto budować bezpośrednie biznesowe relacje z importerami z tych rynków – podsumowywał misję Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego.
Wizyta studyjna do Polski została zorganizowana w ramach informacyjno-promocyjnej kampanii „Europejska wołowina na rynkach azjatyckich” zainicjowanej przez UPEMI. Ten wyjątkowy dwuletni projekt ma na celu zacieśniać biznesowe partnerstwo UE i Azji, a także promować produkowaną w Unii Europejskiej wołowinę i wysokie standardy jej produkcji.